Zprávy ze společnosti Zentiva

7. června 2024    /    Zprávy

Steffen Saltofte, CEO Zentivy: Jsme tu, abychom přinášeli zdraví a wellbeing všem generacím

Steffen Saltofte, CEO Zentivy, řekl magazínu TIME, že ať už bude budoucnost jakákoli, Zentiva je aktivním lídrem ve farmaceutickém sektoru již 500 let a dalších minimálně 500 let bude pokračovat.

ZENTIVA – Dostupné léky
Roční výnosy generované farmaceutickým průmyslem v České republice tvoří 4 % celkového HDP země, čímž je jeho příspěvek do národní pokladny úměrně vyšší než u kteréhokoli z jeho evropských protějšků, s výjimkou Polska. Je také pravidelným a rostoucím magnetem pro zahraniční investice.

Zentiva je ukázkovým příkladem schopnosti tohoto odvětví přitahovat přímé zahraniční investice a tato společnost se stala něčím jako ambasadorem jak průmyslu, tak země. „Skvělá platforma plná talentovaných lidí, do kterých můžeme investovat, abychom vybudovali nového, nezávislého evropského lídra v oblasti generik,“ takto popsal Zentivu v roce 2018 americký private equity investor Advent International poté, co dokončil akvizici společnosti za 2 miliardy dolarů od jiné nadnárodní společnosti, francouzské Sanofi.
 
Tento popis se ukázal jako přesný. Od změny majitele se Zentiva zdvojnásobila a v současnosti působí ve více než 30 zemích prostřednictvím sítě 32 dceřiných společností a 6 poboček. Do konce roku 2022 dokončila expanzi do Nizozemska a zahájila činnost v Rakousku. „Jsme evropská společnost a do tohoto geografického prostoru v současné době zaměřujeme své aktivity. Jsme tu, abychom poskytovali zdraví a wellbeing všem generacím,“ říká generální ředitel Zentivy Steffen Saltofte, který byl do této role jmenován v loňském roce a přináší bohaté strategické a provozní zkušenosti z dlouhé a úspěšné kariéry v několika velkých nadnárodních a rychle rostoucích společnostech.
 
„Reagovali jsme na COVID tak, že jsme se snažili získávat suroviny lokálněji a přesunuli jsme naše výrobní zařízení blíže k domovu. Nyní se těšíme na prohloubení naší přítomnosti v regionu, zejména v rámci střední Evropy.“ 
 
Středoevropský rodokmen Zentivy je nezpochybnitelný, její působení ve farmaceutickém průmyslu sahá až do 15. století, do lékárny U Černého orla na pražské Malé Straně, která dodnes funguje. Tyto kořeny jsou však jen jedna z vlastností, které zaujaly Advent International (a dříve Sanofi), a které Saltofte hodlá využít k tomu, aby poháněly společnost vpřed.
 
Hlavní síla Zentivy spočívá v jejím závazku poskytovat vysoce kvalitní generické léky.
Společnost svým portfoliem přispívá k udržitelnému veřejnému zdraví v Evropě. Léky po vypršení patentu nabízejí stejné terapeutické výhody jako značkové protějšky, ale za výrazně nižší cenu. To znamená lepší přístup pro pacienty, kteří by si jinak mohli své léky dovolit. Zaměřením se na široké portfolio základních léků pomáhá Zentiva zajistit, aby se jednotlivcům dostalo léčby, kterou potřebují, bez ohledu na jejich finanční situaci.
 
Zatímco velká část portfolia Zentivy je v off-patentovém sektoru, zaměření týmu na výzkum navazuje na českou tradici hledání inovativních řešení. Týmy jejích R&D center v Praze a Ankleshwaru aktivně řídí životní cyklus produktů společnosti a přinášejí hodnotu pro lidi, kteří potřebují léky každý den. Zentiva podporuje inovace ve formulaci léčivých přípravků a přináší bioekvivalentní léky evropským regulačním orgánům ke kontrole a schválení. Společnost také prostřednictvím Prague Scientific poskytuje partnerům služby v oblasti farmakovigilance a regulačního poradenství.
 
Od roku 2022 se středem zájmu staly léky s přidanou hodnotou. Jedná se o novou generaci customizovaných léků, které pomáhají řešit neuspokojené potřeby pacientů přechodem od univerzálního přístupu, k mnohem více přizpůsobenému a specifickému pro pacienta. Před dvěma lety udělala Zentiva svůj první veřejný krok do tohoto světa uvedením prvního takového léku, který je registrován ve Spojeném království a EU a je život zachraňující léčbou. Ve stejném roce Zentiva uvedla na trh také 152 molekul a kombinací osvědčených léčebných postupů, které jsou všechny navrženy tak, aby poskytly pacientům přístup k vysoce kvalitním a cenově dostupným lékům.
 
Úspěšný výzkum a vývoj je jen polovina úspěchu, přičemž výroba, logistika, marketing a prodej jsou stejně důležité. „Uvedení konceptu na trh může trvat 7 až 10 let a v oblasti výzkumu a vývoje pracuje asi 200 lidí,“ říká Saltofte. Ale v naší divizi Product Supply pracuje asi dalších 2 500 zaměstnanců a jejich úkolem je zajistit výrobu a dodání léků. Ty jsou zase podporovány sítí 1 900 medicínských reprezentantů a account manažerů, kteří jsou v pravidelném kontaktu s lékaři, lékárníky a dalšími stakeholdery ve zdravotnictví na každém z jejích trhů. Loajalita a obětavost, kterou Zentiva inspiruje napříč obory, jí vynesla ocenění Top Employer v Bulharsku a Rumunsku, i doma v České republice.
 
Pandemie donutila Zentivu zkrátit svůj dodavatelský řetězec, ale také ji přiměla urychlit proces digitalizace. „Myslím, že COVID nás donutil používat různé zdroje komunikace a pokračovat ve zrychlování způsobu, jakým spolu komunikujeme," říká Saltofte. „Časem nám to pomůže urychlit některé z našich procesů. Ať už budoucnost přinese cokoli, v tomto sektoru jsme aktivními lídry již 500 let a minimálně dalších 500 v tom budeme pokračovat."
 

Odkaz na originální článek v TIME

Chcete-li otevřít rozhovor z TIME jako soubor, klikněte ZDE.